Mamma, titta! Jag har fått ett husjuj!

Olle står och väntar på mig utanför toaletten och när jag öppnar dörren visar han stolt upp sin skalbagge i en glasslåda.
Oj, vad fin, säger jag och går in i köket där Thomas och Stina väntar på oss för att äta frukost. Thomas säger till Olle att husdjuret får stanna i lådan på hans rum medans vi äter. Olle proklamerar att vi måste hålla alla fönstej och döjjaj stängda, annars kan husjujet flyga iväg. Thomas säger att husdjuret nog vill ha lite frisk luft. Olle tittar på Stina och säger att Stina nog också vill ha ett husjuj, - Hon kan väl få ha dig i en liten burk? Säger Thomas och tittar på Olle . -Nej, det gåj inte.. Ett husjuj måste vaja en skalbagge eller en mask eller... fiskaj! Dom kan man ha som husjuj.
Vi äter våran frukost i lugnt tempo och när Olle är klar säger han att han ska gå ut och hämta lite frisk luft. Jag hör det knappt och tänker inte mer på det förens jag ser Olle komma in med en liten plastlåda, han går glad och lite vuxet upp för trappan och säger: -Jag ska baja ge skalbaggen lite fjisk luft mamma!

Han är så skön våran Olle.


Snart ska vi gå på second hand. Det var evigheter sedan. Hoppas jag hittar en ny mortel, Alma råkade göra sönder min som jag drejat själv... : ( Men men, hon limmade iallafall ihop stöten igen med grönglittrigt "barnpyssel lim", kan du tänka dig när jag hittar den ett par dagar efter och ska försöka bli arg... och allt jag känner är Almas panik och längtan att göra det ogjort. Jag förlät direkt.
Inatt ville Alma somna med tandtråd runt sin pyttelite lösa tand. Vi gjorde så på första tanden och det gick jättebra, hon vaknade utan tand och hade inte känt någonting. Jag gick in vid halv ett, fyra tim efter att hon somnade, och skulle bara ta en penna, vira snöret runt och rycka. Jag smyger, är så försiktig, och det går bra tills jag precis har ryckt och snöret gick av och Alma tittar upp och utbrister; "Men, du skulle ju vänta tills jag hade somnat mamma. Nu får du hämta ett bättre snöre och göra om." Jag kan inte fatta hur det gick till, hon sov ju knappt! Blev inte ledsen heller, och bara somnade om sen med ett nytt snöre i tanden. Det gick också av, så vi får vänta tills tanden blir mera lös...
Som ni ser har de nya tänderna kommit upp bakom, och här visar hon stolt upp den första utdragna tanden, eller ja, hålet efter den...  Alma ville bli lite sminkad den här dagen, om ni undrar över fräknarna mm. (De får absolut inte sitta någon annanstans än på näsan föresten)



Det har hänt ganska mycket sedan jag bloggade senast, så jag lägger upp lite smått och gott här.

Almas "Tandlösedräkt":


Olles "Kennethdräkt" (Snäppan, den ovanliga fågeln, i filmen "upp"):


Stina har stolt placerat sig på ett grytlock...


Anna Turesdotter, duktig och härlig tjej från Henån, sminkar en kompis på en visning...


Thomas hittade dessa underbara träskor i marken nära vedbon....



Kollega och vän, Daniel Petrén, sminkad till Pontius Pilatus under passionsspelet i Uddevalla....


Och så en stolt Olle med ännu ett "husjuj", en kopparödla.

Kommentarer
Postat av: Anonym

då fick man sig ett gott skratt igen. härligt. tack underbara ungar

2011-05-11 @ 18:05:37
Postat av: Britta

Godingar allihop!!!!!

2011-05-12 @ 09:36:26
Postat av: Kerstin

Haha, du skriver så härligt Ingrid. Älskar er!

2011-05-14 @ 01:07:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0